بنیاد تعاون از تاسیس تا اوج گیری

بنیاد تعاون ناجا شرکت مادر فعالیت های اقتصادی نیروی انتظامی محسوب می شود که در سال 1375 و در زمان فرماندهی سردار هدایت الله لطفیان تاسیس شد ولی در اصل در دوران سردار اسماعیل احمدی مقدم و البته با کمک دولت محمود احمدی نژاد و واگذاری بسیاری از طرح های عمرانی و ساختمانی و…. قدرت گرفت و به یکی از بزرگ ترین هلدینگ های اقتصادی کشور تبدیل شد. در دوره اول شکل گیری ( زمان سردار لطفیان و سردار قالیبف در فرماندهی ناجا) بنیاد تعاون ناجا بیشتر در راستای اهداف مشخص و تعریف شده خود یعنی « بهبود و ارتقای سطح معیشت و تسهیلات رفاهی کارکنان نیروی انتظامی» گام بر می داشت و بیشتر به دنبال راه هایی برای مسکن کارکنان و مسائل تفریحی و آموزشی کارکنان ناجا بود اما با حضور سردار احمدی مقدم و البته پیروزی محمود احمدی نژاد و دوستی دیرینه این دو از دوران نوجوانی و جوانی در مسجد نارمک و بچه محل بودن، فعالیت های اقتصادی ناجا هم وارد فاز جدیدی شد تا جایی که حتی کارکنان ناجا را هم جا گذاشت و به یکی از بزرگ ترین هلدینگ های اقتصادی کشور تبدیل شد که حتی سهام بخشی از معادن کشور را هم در اختیار دارد. در طول سال های فعالیت دولت نهم و دهم، دولت بخش های مهمی از فعالیت های عمرانی، نفتی و… را به جای بخش خصوصی واقعی به شرکت هایی مانند بنیاد تعاون ناجا واگذار کرد که به شرکت های شبه دولتی مشهور شده اند و همین موضوع به مرور زمان باعث بزرگ تر شدن این شرکت ها و در مقابل کوچک تر شدن شرکت های خصوصی واقعی در کشور شد تا جایی که حتی دولت محمود احمدی نژاد بخشی از فروش نفت کشور را هم به بنیاد تعاون ناجا واگذار کرد. بنیاد تعاون ناجا هیات امنایی اداره می شود و اعضا هیات امنا توسط فرمانده نیروی انتظامی تعیین می شوند. در حال حاضر مدیر عامل این بنیاد سردار اشراق معاون پیشین طرح و برنامه ریزی ناجا است. در حال حاضر بخش مهمی از پروژه های عمرانی، نفتی و… در کشور مانند بخشی از مسکن مهر، احداث سکوهای نفتی و فاز دوم ساخت برج میلاد تهران به این بنیاد و شرکت های وابسته به آن واگذار شده است.

بنیاد تعاون ناجا چقدر سرمایه دارد؟

درباره میزان سرمایه واقعی بنیاد تعاون ناجا باتوجه به اینکه تاکنون تمام شرکت های این مجموعه به صورت واقعی ارزشگذاری نشده اند، عدد مشخصی وجود ندارد اما کارشناسان اقتصادی باتوجه به فعالیت ها و تعداد شرکت ها ارزش سرمایه شرکت های وابسته به بنیاد تعاون ناجا را تا 10 هزار میلیارد تومان هم برآورد می کنند. سال گذشته حاج علی بیگی یکی از اعضا پیشین بنیاد تعاون ناجا به مجله تجارت فردا گفت ارزش سرمایه این بنیاد بیش از 6 هزار میلیارد تومان است. همچنین از بنیاد تعاون ناجا به عنوان یکی از 5 هلدینگ اصلی کشور یاد می شود. هلدینگی که از شرکت های نوشابه سازی تا شرکت های بزرگ عمرانی و ساختمان سازی تا شرکت های نفتی بزرگ در آن حضور دارند. مثلا در سال 1388 این شرکت بیش از 80 درصد سهام شرکت تاسیسات دریایی که جزو سه شرکت اصلی ساخت سکوهای نفتی و تاسیسات بنادر است را خریداری کرد. شرکتی که پیش از این مدیرعامل و موسس آن مهدی هاشمی پسر بزرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

در فهرست شرکت های بنیاد تعاون ناجا نام شرکت هایی مانند «گروه عمران و مسکن سازه پایدار قرن»، مجموعه هتل های پارس، « عمران نیرو»، « ناجی سازان امین»، « ناجر پوشش» « پژوهش و توسعه ناجی»، « لاله کامپیوتر»، « سرمایه گذاری مهرگان»، « راهگشا» و… وجود دارد. در جدول زیر بخش از فعالیت ها و شرکت های وابسته به بنیاد تعاون معرفی شده اند:

نام شرکت

فعالیت

گروه عمران و مسکن سازه پایدار قرن

 

یکی از بزرگترین شرکت های ساختمان سازی و مسکن سازی در کشور است. بیش از 50 شرکت زیر مجموعه در تهران و 30 شرکت در استان های دیگر دارد. بیش از 70 پروژه مسکن سازی و پژوه تجاری و اداری در اختیار دارد. ساخت بخش مهمی از مسکن مهر کشور در اخیتار این شرکت است.

بانک قوامین

در سال 1391 از موسسه قرض الحسنه تبدیل به بانک شد و بیش از 800 شعبه دارد.

سرمایه گذاری مهرگان

 

با سرمایه 5/2 میلیارد تومان در سال 1383 تاسیس شد اما سرمایه کنونی آن بیش از 2 هزار میلیارد تومان برآورد می شود. فعالیت های این شرکت مسکن سازی، احداث واحدهای تجاری مانند فروشگاه های مگامال، هایپرمی و یاس،خرید هتل و هتلداری، واردات، ساخت و ادراره مجتمع های تفریحی، سنگ آهن گل گهر و… است.
عمران نیرو یکی از بزرگ ترین شرکت های سد سازی کشور و پروژه های آب در کشور است. بیش از 250 پروژه در کشور اجرا کرده است.

مجموعه هتل های پارس

 

این شرکت مالک هتل های ثامن‌الحجج، باختر، صدر، نگین و زمرد و پارسا در مشهد، بوستان، باغچه، هتل و باغ پردیس در استان تهران، ملاصدرا در شیراز، نرگس زیباکنار در رشت و مجتمع خزرآباد در ساری است.

ناجی سازان امین

شرکت نظارت بر ساخت و ساز

ناجی پوشش تولید البسه، محل کارخانه درسیستان و بلوچستان است. سرمایه اولیه آن سه میلیارد تومان بوده است و به تازگی کارخانه بافت بلوچ بزرگ ترین کارخانه بافندگی منطقه نیز به این شرکت واگذار شد.

لاله کامپیوتر

تولید نرم افزارهای کامپوتری و تولید کارت هوشمند از فعالیت های این شرکت است. بیش از 10 بانک کشور تولید کارت های هوشمند خود را به این شرکت واگذار کرده اند.

افق توسعه انرژی خلیج فارس

فعالیت نیروگاهی و تولید انرژی، مالکیت نیروگاه مشهد را در اختیار دارد و تاکنون موافقت اصولی برای ساخت نیروگاه سبزوار را به دست آورده است.

فولاد و سیم تاکستان

تولید توری و خرپای میلگرد

صنایع مفتولی تهران‌ گستر

ساخت محصولات فلزی، مفتول، توری و…

سیمان عرش نطنز

تولید سیمان

پژوهش و توسعه ناجی

کارهای فناوی اطلاعات و مدیریت دفاتر +10

راهگشا

فعالیت در زمینه تولید پلاک خودرو و واگذاری فعالیت های راهنمایی و رانندگی

زاگرس نوش مهرگان

در استان چهارمحال و بختیاری در سال 1386 افتتاح شد و فعالیت آن تولید نوشیدنی و نوشابه و مواد غذایی است.

ناجی نشر(راه فردا)

این شرکت با سرمایه یک میلیارد در سال 1386 فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر بیش از 10 میلیارد تومان سرمایه دارد.

دفتر توسعه مساجد

ساخت و تعمیر مساجد

موسسه بیمه امید

ارائه خدمات بیمه و انواع بیمه ها

موسسه ناجی هنر

ساخت سریال، فیلم و فعالیت های فرهنگی

منابع گزارش : سایت بنیاد تعاون ناجا و سایت های وابسته به این بنیاد و شرکت های وابسته و گفت و گوهای رسمی مسئولان نیروی انتظامی و فرمانده این نیرو است.

نظر شما